Rabu, 2 Mac 2011

BERDIRI YANG DILARANG

BERDIRI YANG DILARANG

Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud:
"Barangsiapa suka dihormati manusia dengan berdiri, maka hendaknya ia mendiami tempat duduknya di Neraka." (HR. Ahmad, hadits shahih)

Anas bin Malik berkata,
"Tak seorangpun yang lebih dicintai oleh para sahabat daripada Rasulullah SAW. Tetapi, bila mereka melihat Rasulullah SAw (hadir), mereka tidak berdiri untuk beliau. Sebab mereka mengetahui bahawa beliau membenci hal tersebut." (HR. At-Tirmizi, hadis shahih)

Hadis di atas mengandungi pengertian bahawa seorang muslim yang suka dihormati dengan berdiri, ketika ia masuk suatu majlis, maka ia menghadapi ancaman masuk Neraka sebab para sahabat Radhiallaahu anhu yang sangat cintanya kepada Rasulullah SAW, bila mereka melihat Rasulullah SAW masuk ke dalam suatu majlis, mereka tidak berdiri untuk beliau Kerana mereka mengetahui bahawa Rasulullah SAW tidak suka yang demikian.

Orang-orang biasa berdiri untuk menghormati sebahagian mereka. Apalagi jika seorang syaikh (tuan guru) masuk untuk memberikan pelajaran, atau untuk memimpin ziarah ke tempat-tempat tertentu. Juga jika guru masuk ke ruang kelas, anak-anak segera berdiri untuk menghormatinya. Anak yang tidak mahu berdiri akan dikatakan sebagai tidak beradab, dan tidak hormat kepada guru.

Diamnya syaikh dan guru terhadap penghormatan dengan berdiri itu, atau peringatan terhadap anak yang tidak mahu berdiri menunjukkan syaikh dan guru senang dihormati dengan berdiri. Dan itu bererti sesuai dengan nash hadis di atas? mereka menghadapi ancaman masuk Neraka.

Jika keduanya tidak suka penghormatan dengan berdiri, atau membencinya, tentu akan memberitahukan hal tersebut kepada para anak didik. Selanjutnya meminta agar mereka tidak lagi berdiri setelah itu. Lalu menjelaskan hal tersebut dengan menghuraikan hadis-hadis tentang larangan penghormatan dengan berdiri.

Membiasakan berdiri untuk menghormati orang alim atau orang yang masuk suatu majlis, akan melahirkan di hati keduanya kesenangan untuk dihormati dengan cara berdiri. Bahkan jika seseorang tidak berdiri, ia akan merasa gelisah. Orang-orang yang berdiri itu menjadi penolong syaitan dalam hal senang penghormatan dengan cara berdiri bagi orang yang hadir. Padahal Rasulullah SAW bersabda maksudnya:
"Janganlah kalian menjadi penolong syaitan atas saudaramu." (HR. Al-Bukhari)

Banyak orang mengatakan, kami berdiri kepada guru atau syaikh hanyalah sekadar menghormati ilmunya. Kita bertanya, apakah kalian meragukan keilmuan Rasulullah SAW dan adab para sahabat kepada beliau, meski demikian mereka tetap tidak berdiri untuk Rasulullah SAW?

Islam tidak mengajarkan penghormatan dengan berdiri tetapi dengan ketaatan dan mematuhi perintah, menyampaikan salam dan saling berjabat tangan. Kerananya, sungguh tak bererti apa yang disenandungkan penyair Syauqi,

"Berdirilah untuk sang guru, penuhilah penghormatan untuknya. Hampir sahaja seorang guru itu, menjadi seorang rasul (mulia)."

Sebab syair tersebut bertentangan dengan sabda Rasulullah SAW yang membenci berdiri untuk menghormat. Bahkan mengancam orang yang menyukainya dengan masuk Neraka.

Sering kita jumpai dalam suatu pertemuan, jika orang kaya masuk, semua berdiri menghormati. Tetapi giliran orang miskin yang masuk, tak seorang pun berdiri menghormat. Perlakuan tersebut akan menumbuhkan sifat dengki dihati orang miskin terhadap orang kaya dan para hadirin yang lain. Akhirnya antara umat Islam saling membenci. Sesuatu yang amat dilarang dalam Islam. Musababnya, berdiri buat menghormati. Padahal orang miskin yang tidak dihormati dengan berdiri itu, boleh jadi dalam pandangan Allah lebih mulia dari orang kaya yang dihormati dengan berdiri. Sebab Allah berfirman yang maksudnya:

"Sesungguhnya orang yang paling mulia di antara kamu di sisi Allah ialah orang yang paling bertakwa di antara kamu." (Al-Hujurat: 13)

Mungkin ada yang berkata, "Jika kita tidak berdiri untuk orang yang masuk ke majlis, mungkin dalam hatinya terdetik sesuatu prasangka kepada kita yang duduk."

Kita menjawab, "Kita menjelaskan kepada orang yang datang itu, bahawa kecintaan kita padanya terletak di hati. Dan kita meneladani Rasulullah SAW yang membenci berdiri untuk penghormatan. Juga meneladani para sahabat yang tidak berdiri untuk beliau. Dan kita tidak menghendaki orang yang datang itu masuk Neraka."

Terkadang kita mendengar dari sebahagian masyayikh (para tuan guru) menerangkan, bahawa Hasan, penyair Rasulullah SAW pernah menyenandungkan syair: "Berdiri untuk menghormatiku adalah wajib."

Ini adalah tidak benar. Dalam hal ini, alangkah indah apa yang disenandungkan oleh murid lbnu Baththah Al-Hambali, ia bersyair,

Jika benar nurani kita, cukuplah.
"Kenapa harus badan berpayah-payah?
Jangan bebani saudaramu, saat bertemu,
dengan menghalalkan apa yang haram untukmu.
Setiap kita percaya, terhadap kecintaan murni saudaranya.
Maka, kerana dan atas dasar apa, kita menjadi gelisah?"

fikirkan permusuhan kita akan dimusuhi, fikirkan kebencian kita akan dibenci, tapi sekiranya kita fikirkan kasih sayang kita akan dikasihi.

1 ulasan:

eira berkata...

xbpe fham la entri ni..ley listkan,b'dri y cmne b'dosa?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...